Vijf redenen om op Amazon Nederland te verkopen

Dit jaar opent Amazon Nederland haar deuren. Het heeft even geduurd, maar vanaf 2020 kunnen Nederlandse bedrijven op Amazon verkopen aan Nederlandse klanten. Maar ja, zou je dat wel doen? Is het de moeite waard om op Amazon Nederland je producten te verkopen? In dit artikel worden vijf redenen besproken om dat wel te doen. Sterker nog, wacht niet langer met aanmelden. 

Amazon Nederland belooft een succes te worden

Wat de meeste mensen niet beseffen wanneer ze besluiten een online winkel op te zetten, is dat er een verbazingwekkend aantal keuzes is aan verkoopkanalen. En hoewel elke optie zijn voor- en nadelen heeft, zullen je eigen omstandigheden bepalen welke voor jou het meest geschikt zijn. Nu is er in Nederland dus een nieuw kanaal bijgekomen. Alhoewel, nieuw is Amazon zeker niet. Het is één van de grootste spelers wereldwijd in online commerce.

Amazon Nederland biedt een enorm verkooppotentieel

De grootte van het publiek van Amazon is waarschijnlijk het meest voor de hand liggende voordeel. Wanneer je jouw producten op Amazon plaatst, krijg je direct toegang tot een enorme markt van reeds bestaande klanten. Volgens Erik Fairleigh, een woordvoerder van Amazon, heeft de site wereldwijd meer dan 2 miljoen verkopers. 

Volgens eigen zeggen verkoopt Amazon voor meer dan 2 miljard dollar per jaar aan producten op hun platform. In feite is meer dan 40 procent van alle verkochte producten op Amazon afkomstig van onafhankelijke verkopers die zaken doen via het Amazon platform. Dankzij dit invloedrijke platform hebben verkopers honderden miljoenen online klanten onmiddellijk binnen bereik. 

Je verpakt en verzendt je eigen bestellingen niet

Amazon maakt het makkelijk voor verkopers die zich geen zorgen willen maken over het verpakken en verzenden van hun producten. Ze bieden Fulfilment by Amazon (FBA), wat tijd en geld bespaart. Alles loopt via de distributiecentra van Amazon. FBA behandelt ook internationale import, export, retouren en heeft een excellente klantenservice.

Omdat de verkopers zich hoofdzakelijk met hun marktpositionering bezighouden, stijgen de verkoopcijfers van Amazon verkopers tot wel 15%. Iets wat een verkoper veel meer moeite zou kosten als hij het alleen voor elkaar zou moeten boxen. .

verkopen bij Amazon Nederland

Betrouwbare back-end ondersteuning

De back-end infrastructuur van Amazon biedt alles wat je nodig heeft om zaken te doen. Denk aan voorraadregistratie, creditcardverwerking en btw-inning (maar geen aangifte). Dat scheelt een hoop tijd en geld op de administratie. Zeker als je in meerdere landen verkoopt. 

Automatische verwijzingen

Met het algoritme van Amazon kunnen klanten een lijst met aanbevolen producten zien wanneer ze zich op de site bevinden. Jouw product kan de aandacht van een klant trekken ook al zijn ze niet eens op zoek. Bovendien heeft Amazon een groot netwerk van gelieerde ondernemingen die mensen naar jouw producten kunnen verwijzen middels advertenties.

Amazon Nederland biedt eigenlijk alleen maar voordelen

Amazon timmert al heel wat jaartjes aan de weg, en heeft zich opgewerkt tot een belangrijke mondiale macht op het gebied van online commerce. Hierdoor liften Amazon verkopers mee op dat succes en geeft het hun klanten een vertrouwde en betrouwbare winkelervaring.